DIY - hekle uglebaby!

  • 21.07.2016 kl. 18:16

Torsdagen min har gått til å klø i fingrene etter hva slags kreative prosjekt jeg skal starte på nå. Da jeg bladde nedover på facebook kom jeg over disse supersøte uglebabyene som er veldig enkle å hekle. Ikke noe hokus pokus, men ettersom det er veldig lite og det må hekles dobbelt tar det litt tid. Jeg brukte mellom to og tre timer på min, men da koste jeg meg skikkelig med prosjektet, og stresset ikke i det hele tatt.​

Du trenger:

Bomulsgarn i tre forskjellige farger, jeg brukte restegarn i rosa, svart og hvitt.

Heklenål, størrelse 2,5

evt. watt eller bomul (men jeg brukte bare en halvmeter garn og krøllet sammen, det gikk også helt fint!)

Oppskriften er ganske basic. De eneste maskene du bruker er luftmasker (lm), fastmasker (fm), staver, halvstaver og doblestaver.

Omgang 1: Start med å legge opp to luftmasker med rosa garn. Hekle så 8 fm om den første lm.

Omgang 2: 2 fm i første fm, 2 halv-st i neste fm, 1 halv-st og 1 st i neste fm, 2 st i hver av de 2 neste fm, 1 st og 1 halv-st i neste fm, 2 halv-st i neste fm, 2 fm i siste fm på omg = 16 m.

Omgang 3: 1 fm i første m, 2 fm i neste m, 1 fm i neste m, 2 halv-st i hver av de 2 neste m, 2 st i neste m, 1 dbl-st i fremre maskebue og 1 dbl-st i bakre maskebue på hver av de neste 4 m, 2 st i neste m, 2 halv-st i hver av de 2 neste m, 1 fm i neste m, 2 fm i neste m, 1 fm i siste m på omg= 28 m.

Omgang 4: Hekle 1 fm i hver m omg rundt.

Omgang 5: Bytt til svart og hekle 1 fm i første m, 1 halv-st i neste m, 1 st i samme m, 2 dbl-st i neste m, 1 lm (= toppen av øret), 2 dbl-st i neste m, 1 st i neste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i neste m, 2 fm i neste m, 1 fm i neste m, 1 halv-st i neste m og 1 st i samme m, 2 st i neste m, 2 dbl-st i hver av de 8 neste m, 2 st i neste m, 1 st i neste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i neste m, 2 fm i neste m, 1 fm i neste m, 1 halv-st i neste m, 1 st i samme m, 2 dbl-st i neste m, 1 lm (= toppen av øret), 2 dbl-st i neste m, 1 st i neste m, 1 halv-st i samme m, 1 fm i siste m på omg = 50 m (+ 2 lm).

Hekle en ugle til på samme måte. Klipp og fest trådene.

ØYNE:
Arb hekles rundt. Det startes ved å lage en to luftmasker med svart.
Omgang 1: Hekle 6 fm om den første luftmasken.
Omgang 2: Bytt til hvit og hekle 2 fm i hver fm omg rundt = 12 fm.
Hekle et øye til på samme måte. Klipp og fest trådene.

MONTERING:
Sy øynene fast på uglen. Broder på nebbet med hvitt garn slik: Start i midten av den magiske sirkelen og sy et sting ned til 2.omg 2 ganger, og sy fra midten av sirkelen og ned på skrå til 1.omg på hver side av de første stingene, kun 1 gang på hver side.

Videre hekles uglen sammen med rosa garn. Legg de to uglene oppå hverandre vrangen mot vrangen og med nebbet mot deg. Hekle gjennom begge lag slik: Hekle 2 fm om lm på toppen av øret på venstre side. Deretter hekles det slik: 1 fm i de 6 neste m, 1 halv-st i neste m og 1 st i samme m, 2 dbl-st i neste m, 1 st i neste m og 1 halv-st i samme m, 1 fm i hver av de 8 neste m, sett 1 merketråd i den siste m og hekle 1 fm i hver av de 14 neste m, 1 halv-st i neste m og 1 st i samme m, 2 dbl-st i neste m, 1 st i neste m og 1 halv-st i samme m, 1 fm i hver av de 6 neste m og hekle 2 fm om lm (= toppen av høyre øre). Fyll uglen med vatt eller garntråder surret sammen og hekle videre slik: 1 fm i hver av de 10 neste m og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 60 m. Klipp og fest tråden.

Klørne:
Hekle med hvit. Start å hekle i masken med merketråden slik: * 1 fm, 3 lm, 1 fm i neste m, 4 lm, 1 fm i neste m, 3 lm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* 1 gang til. Klipp og fest tråden.

Ble den ikke søt? Jeg aner ikke hva jeg skal bruke min til enda, men jeg finner nok på noe lurt.

8 Kommentarer

Sarita

21.07.2016 kl. 18:30
Vet ikke om den er stor nok, men kanskje du kan bruke den som sånne man setter glass og krus på? :) Den var kjempesøt!!!! :D

Linn Therese Dagsland

21.07.2016 kl. 18:32
Sarita: Åh, det var smart! Og den er vel akkurat stor nok til det. Det eneste kjedelige er bare at den er full av sammenrullende tråer, så den ville ikke vært flat nok til å kunne sette noe oppå... :-/

Personlig Utvikling

21.07.2016 kl. 18:41
Ser ut som en pokemon

Evelin

21.07.2016 kl. 18:43
ååh så flink du er :D så søt den ble:D

CINDY Z.

21.07.2016 kl. 18:51
Så søt den ble :)

21.07.2016 kl. 19:47
Venter dere barn? :o

Henriette Celin

21.07.2016 kl. 20:34
Så utrolig søt! Usikker på om jeg hadde klart det men, hehe ^^

Linda Chalin

22.07.2016 kl. 21:48
For en utrolig søt ugle du har laget! :)

Skriv en ny kommentar

Linn Therese Dagsland

Ei smilende og positiv jente på 21 år. Skriver om hverdagen som nybakt mamma til lille Dennis som ble født den 19.mars 2017. Mye av bloggen handler om baby, trening og alt som hører med mammalivet. I tillegg til små ubetydlige ting, vanskelige hendelser fra fortiden som har medført at jeg i dag lever med sosial angst. Deler også gode matoppskrifter, antrekk, tips og kjærlighetslivet mitt med dere. Lurer du på noe mer er det bare til å ta en titt på "om meg" innlegget som du finner i menyen under headeren.

Alle henvendelser kan sendes til:
linn_therese_dagsland@hotmail.com

Bloggdesign

Søk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no