Mangler du motivasjon til å trene?

  • 29.01.2016 kl. 18:00

Det er veldig mange av dere som sier dere misunner motivasjonen min når det kommer til trening, og som skulle ønske at dere hadde like mye motivasjon. Flere av dere har også spurt meg om hvorfor jeg ikke har dårlige og tunge dager. Men der tar dere litt feil, for jeg har det! Det har jeg så absolutt faktisk. De kommer ikke så ofte ettersom jeg elsker dette jeg driver med, men de viser seg så absolutt inni mellom. Da har jeg likevel et par triks som får meg til å vinne over dørstokkmila likevel, og de har jeg lyst til å dele med dere nå.

Sett kroppen på autopilot. Det aller første tipset er rett og slett det viktigste. Ikke tenk over at du skal på trening, ikke tenk over at du må komme deg ut i bilen, ikke tenk over at du må ta knebøy på programmet i dag. Det eneste du skal tenke er det du skal gjøre der og da. Først skal du for eksempel komme deg opp av sofaen. Vel, da gjør du det! Bare reis deg opp av sofaen fordi du skal reise deg opp av sofaen, ikke fordi du skal på trening. Skjønner du? Prøv å lure hjernen din ved å ta et steg av gangen. Bare sett kroppen på autopilot.


Ta pre-workout. Tips nummer to er å blande deg en pre-workout på vei ut døren. Dette gjør jeg bare på dager hvor jeg føler meg ekstra sliten og aller helst bare vil ligge hjemme og slappe av. En slik shake gir deg ekstra energi som også hjelper på motivasjonen, og selv om du ikke skulle merke noe til den ektra energien, pleier den i hvert fall å hjelpe psykisk. Altså at du lurer deg selv til å tro at du fikk mer energi av å drikke den pre-workouten.


Hør på høy musikk med masse trykk i på vei til trening. Jeg skrur alltid musikken på høyt volum, og en sang med masse energi og futt i når jeg har tunge dager. Dette hører jeg på hele veien bort til treningssenteret, som forresten er cirka ti minutter. Gjør jeg dette har jeg mye lettere for å motivere meg selv, enn om jeg for eksempel hadde hatt det stille i bilen eller hørt på en rolig sang. Lag deg gjerne ei egen spilleliste på mobilen som du kan høre på vei til trening, og gjerne på treningen også.


Bestem deg for at du skal gi alt og trene bra i 10 minutter! Når de ti minuttene er over så kan du ta en vurdering om du ønsker å fortsette økten eller om du vil gå hjem igjen. Dersom du vil gå hjem igjen er det helt ok for all trening er bedre enn ingen trening, og da har du i hvertfall prøvd. Men i 99 % av tilfellene vil du oppleve at det går helt fint å fortsette treningsøkten i femti minutter til. Det var bare det å komme i gang som var vanskelig.

Så, hva synes du om disse tipsene? Sliter du med mangel på treningsmotivasjon av og til?

12 Kommentarer

Torill Celine

29.01.2016 kl. 18:06
Fint innlegg! Jeg mangler motivasjon til dette, men det funker jo å følge rådene dine! :)

Linn Therese Dagsland

29.01.2016 kl. 22:13
Torill Celine: Så bra at du synes det <3 Masse lykke til!

siri

29.01.2016 kl. 18:23
Gode tips.. Eg har vært så rar de siste månedene.., sur å lei av alt.. av meg selv.. at eg ikke har oppnått de målene eg har satt meg.. så nå har eg satt beina ned å skal ta tak i det å komme meg ut å værme med andre folk.. Frivillig:=) er så lei av å vær skuffet over meg selv.. vært slik en god del måneder nå..

Linn Therese Dagsland

29.01.2016 kl. 22:13
siriloveskamera: Herlighet så flink du er da! Skjønner godt hvordan du har (har hatt) det, selv hadde jeg det slik i nesten hele fjoråret, men da jeg begynte med treningen igjen for alvor i november i fjor rettet liksom alt seg opp igjen, og jeg fikkd et også mye bedre med meg selv <3 Rart hvor mye treningen hjelper oss!

29.01.2016 kl. 19:20
går du oover til å bare bli treningsblogg? har blitt så mye trenigsinnlegg :(

Linn Therese Dagsland

29.01.2016 kl. 22:12
Anonym: Har spurt dere om hva dere ønsker å lese om, og dessverre er det veldig delt. Mange av dere synes det blir mye trening, men så er det også en god del som liker disse treningsinnleggene veldig godt - og da er jeg (dessverre) bare nødt til å gjøre det som føles mest rett for meg. Ettersom det blir mye trening og fokus på treningen om dagen blir det også en del treningssnakk her på bloggen! Men gjerne kom med forslag til andre typer innlegg :-D

Elin

29.01.2016 kl. 19:26
Kjempegode tips! Noen dager er det forferdelig tungt, og tidligere ble jeg bare sittende på slike dager. Nå gjør jeg litt som deg; Setter på upbeat musikk som jeg blir glad av, fokuserer på en ting om gangen og for min del er det viktig at trening gjør at de kroniske smertene mine blir redusert. Så jeg VET jeg får det bedre etterpå!

Flotte utebilder, forresten :-)

Linn Therese Dagsland

29.01.2016 kl. 22:10
Elin: Så flink du er som har klart å snu innstillingen din! Knall bra :-D

Maiken Madelen

29.01.2016 kl. 20:38
Fine tips! Du ser veldig bra ut, stå på!! :-)

Linn Therese Dagsland

29.01.2016 kl. 22:10
Maiken Madelen: Tusen hjertelig takk for det! :-D

Théa

31.01.2016 kl. 19:20
Hei Linn Therese.

Takk for at du liker bloggen min. Håper du vil finne mange gode oppskrifter og inspirasjon på kjøkkenet! Så flink du er til å trene! Som personlig trener vet jeg at det er viktig å finne indre motivasjon for å opprettholde gode treningsvaner, og det virker det som at du har funnet :-)

Hilsen Théa

veganoppskrifter.blogg.no

Linn Therese Dagsland

01.02.2016 kl. 18:14
Théa: Tusen hjertelig takk for en flott kommentar, snille du! <3

Skriv en ny kommentar

Linn Therese Dagsland

Ei smilende og positiv jente på 21 år. Skriver om hverdagen som nybakt mamma til lille Dennis som ble født den 19.mars 2017. Mye av bloggen handler om baby, trening og alt som hører med mammalivet. I tillegg til små ubetydlige ting, vanskelige hendelser fra fortiden som har medført at jeg i dag lever med sosial angst. Deler også gode matoppskrifter, antrekk, tips og kjærlighetslivet mitt med dere. Lurer du på noe mer er det bare til å ta en titt på "om meg" innlegget som du finner i menyen under headeren.

Alle henvendelser kan sendes til:
linn_therese_dagsland@hotmail.com

Bloggdesign

Søk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits