Min dag i mat og kosttilskudd

  • 13.01.2016 kl. 21:22

Jeg har fått noen mailer fra dere der dere spør hva jeg spiser i løpet av en dag når jeg trener så mye som jeg gjør. Andre har spurt meg om råd når det kommer til kosttilskudd. Når det gjelder sistnevnte er ikke det noe jeg ønsker å svare på ettersom jeg ikke har god nok peiling på det - rett og slett. Råder deg derfor enten til å ta kontakt med en ernæringsfysiolog eller spør din trener. Noe jeg likevel har bestemt meg for er å skrive et innlegg om hva jeg spiser i løpet av en dag.

Husk at det som er rett for meg ikke nødvendigvis er rett for deg!

Først vil jeg fortelle dere to ord om hvert kosttilskudd, slik at dere skjønner sånn cirka hva det er.


♥ Kreatin - gir uovertruffen effekt på styrke. Skal du ha rå muskelkraft er Kreatin Monohydrat er det mest dokumenterte kosttilskuddetsom finnes. ♥ ZMA-X - gir deg verdifulle mineraler i en kombinasjon som støtter kroppens naturlige hormonakse. Optimaliser treningseffekten og restitusjonen med denne mineralformuleringen. ♥ CLA - er et fantastisk verktøy for å bedre ballansen mellom muskler og fett. CLA har vært på markedet i over 15 år og har vist sin effekt gang på gang. 

♥ Rapid burn - er den nyeste generasjonen innen energitilskudd som kan hjelpe deg med å frigjør store mengder energi og bidrar til en mer effektiv aktivitet. I tillegg kan den føre til dempet appetitt for søtsaker. Proteinfabrikkens mest populære fettforbrenner. ♥ BCAA+ - er designet for å imøtekomme et økt behov for frie aminosyrer i muskulaturen ved hardt muskelarbeid. Gir meget bra effekt på muskelbygging og restitusjon. ♥ Tech nutrition - proteintilskudd i pulverform som sørger for muskeloppbygging, god restitusjon og hindring av muskelnedbrytning.

Frokost: 

Før jeg inntar frokosten svelger jeg to tabletter CLA. Deretter spiser jeg som regel ei skål med havregryn, skyr, noen mandler og gjerne bær. Ved siden av drikker jeg et glass vann og et glass med appelsinjuice og 5 gram kreatin.

Lunsj:

Før lunsj svelger jeg to kapsler CLA, og deretter spiser jeg som regel en grønnsakswok med kylling eller karbonadedeig til.

Før trening:

Når det er omtrent 30 minutter til jeg skal trene svelger jeg tre tabletter med rapid burn og fem tabletter BCAA+ i tillegg til at jeg spiser ei banan.

Etter trening: 

Rett etter at jeg er ferdig med treningsøkten min. Det vil si i det jeg setter meg i bilen utenfor treningsstudioet, drar jeg frem matbagen min fra baksetet og finner frem enda ei banan sammen med fem tabletter BCAA+, et par riskaker og en neve rosiner.

Mellommåltid:

Rundt én time etter at jeg er ferdig på trening rister jeg meg en proteinshake av merket tech nutrition.

Middag:

Rett før jeg starter på middagen svelger jeg to kapsler CLA. Deretter spiser jeg det vi har til middag hjemme. Om jeg ikke vil ha det vi har lager jeg meg enten noe med karbonadedeig eller kylling, sammen med grønnsaker og gjerne ris eller poteter.

Kvelds:

Når kvelden kommer spiser jeg gjerne noen proteinpannekaker, havregrøt eller riskaker. Jeg har gjerne peanutsmør og banan til pannekakene og riskakene, ellers har jeg kanel og banan på havregrøten. 

Natt:

Tretti minutter før jeg slukner om kvelden svelger jeg de to siste tablettene - ZMA-X. 


 

Dette er altså en helt vanlig dag hos meg når det kommer til mat og kosttilskudd! Fortell meg gjerne dine meninger, hva du spiser eller hvilke kosttilskudd du bruker?

14 Kommentarer

Kristin Antiveros

13.01.2016 kl. 21:47
Så fint innlegg, bra skrevet! :-) Brukte kreatin før og digget det, men fikk så uren hud av det. Har du opplevd det? Det ble mye bedre når jeg sluttet med kreatin, men jeg kjenner jeg savner å bruke det. Fikk litt ekstar power på trening da, i tillegg til å se bedre resultater :-)

Linn Therese Dagsland

13.01.2016 kl. 21:49
Kristin Antiveros: Hmm.. Det har ikke jeg merket noe til, i hvertfall ikke enda! Så kjedelig at du opplevde det slik. Du kan jo prøve igjen, og se om du får uren hud igjen, isåfall vet du i hvertfall med sikkerhet at det er dét det kommer av? :-)

Cathrine Flåtten

13.01.2016 kl. 22:24
wow, for en dag med måltid og tabletter. Dette er en hverdag jeg ikke hadde klart selv, så good job you! Ser fremgang på deg, det er morsomt :)

Jeg tålte ikke kreatin, kroppen min ville absolutt ikke ha det. Fikk SYKT høy puls, og begynte dermed å svette, få feber og ble kvalm. Nå lever jeg heller et sunt liv via et bra og variert kosthold :) er kanskje litt gammeldags av meg, men jeg har troa på god trening og mat - eventuelt en proteinshake og pwo, ikke piller og diverse.

Linn Therese Dagsland

13.01.2016 kl. 22:27
Cathrine Flåtten: Takk, takk! <3

Åh, så kjedelig da, heldigvis merker ikke jeg noe slikt selv. Man kommer veldig langt med god trening og vanlig mat - så jeg skjønner deg veldig godt :-D Jeg føler likevel at det hjelper enda litt mer med det andre, hehe. Smaken er som baken, og godt er det! ;-)

helenenordvik

13.01.2016 kl. 22:39
Du er så flink når det kommer til dette :) skulle ønske jeg hadde vært så flink :) får se hva det nye året bringer :)

NOWY

13.01.2016 kl. 22:55
Så bloggen din i et kommentarfelt i en annen blogg, så måtte sjekke deg ut. Så må bare si at jeg syns bloggen din er kjempe søt. hehe..

Jeg har CLA, som jeg fikk for lenge siden. Jeg har desverre ikke brukt den enda. Men skal nok gjøre det om ikke så altfor lenge. Må bare bli ferdig med programet jeg går på først.

Ha en fin kveld, håper det er greit jeg legger deg til som venn.

Ravi Cheesus

14.01.2016 kl. 00:55
Hei, har du prøvd å trene uten tilskudd? SÅnn om du merket stor forskjell på med og uten :)

har erfart selv at det ikke fungerer noe særlig på meg.

Veldig bra skrevet! :) masse gode tips jeg skal ta med meg i slankekrigen

Gudrun

14.01.2016 kl. 13:29
Hvorfor har du kuttet ut/ bruker du ikke forever sitt protein pulver. Trodde det var fullverdig?

Linn Therese Dagsland

14.01.2016 kl. 13:33
Gudrun: Ja, jeg brukte det tidligere, men så fortalte pappa meg at han hadde noe liggende som ikke ble brukt, og derfor bruker jeg opp det først. Og så går jeg tilbake til forever sitt igjen etterpå :-D Elsker forever sitt proteinpulver, så det er rett og slett bare fordi jeg skal bruke opp det som bare ligger her hjemme først! :-D

Kristi

14.01.2016 kl. 13:45
Hvorfor tar du BCAA tabletter istedenfor pulver? Lover deg at det er mye mindre stress med pulver. Bland en scoop i drikkeflaska du bruker på trening, og det blir tatt opp i blodet mye fortere enn ved tabletter, smaker godt og har mindre tilsetning (som f.eks overflatebehandlingsstoff, gelatin osv) billigere i lengden er det også.

Bare et tips😊

Linn Therese Dagsland

14.01.2016 kl. 13:48
Kristi: Tusen takk for tips! Eneste grunnen er rett og slett fordi det var det som var mest populært på proteinfabrikken.no. Altså det var mer solgt enn pulveret, og da tenkte jeg bare det fungerer bedre :-) Men da blir det pulver neste gang! (Y)

Lisa

16.01.2016 kl. 10:29
Hei! Telte opp at du tar 17 piller til dagen, synes dette var urovekkende mye! Vet du hva alle disse pillene inneholder og hvilken effekt dette kan ha på både kort og lang sikt? Synes faktisk du bør revurdere å skrive om slike ting, når kunnskapen din tydeligvis ikke er bra nok til dette. Vil bare advare deg litt, og ett friskt menneske på 20 år trenger ikke alle disse tilskuddene hvis du har ett sunt og variert kosthold.

Kristi

16.01.2016 kl. 16:47
Enig med Lisa, det skal virkelig ikke være nødvendig. Iallefall ikke for Bikinifitness (som er den grenen som krever minst muskelmasse) Hadde du drevet med bodybuilding eller classic BB, da hadde det gitt ørlitegrann mening. Men regner med du har en coach som veileder deg og har kunnskap om de ulike tilskuddene. Og husk at proteinfabrikken er en BUTIKK som vil selge mest mulig, og det betyr ikke at alt som står på siden deres er 100%.

Caroline Sofie

21.01.2016 kl. 19:51
Må si meg helt uenig med dere to rett over her. Jeg bruker selv alle disse kosttilskuddene, faktisk. Og et par til utenom. Eneste jeg ikke bruker er BCAA+, den har jeg heller i pulverform. Og nå skal det sies at 10 av disse pillene Linn Terese faktisk tar er BCAA, som kan erstattes med pulverformen til BCAA, og at dette er et godt dokumentert kosttilskudd uten noen langvarige eller kortvarige bivirkninger. Å ta 7 piller utenom disse er absolutt ikke noe å gå bananas for. Alle disse kosttilskuddene er påfyll av sunne næringsstoffer som produseres i kroppen vår fra før. Når man trener så mye som hun gjør er det viktig å få ekstra påfyll av noen stoffer og aminosyrer for å få fremgang av treningen.

Vil også legge til at det er trygt å handle på proteinfabrikken, jo. For ja, det er en BUTIKK, men antidoping norge går igjennom og tester alle deres produkter før de får lov til å selge dem i BUTIKKEN sin. Så slapp helt av du Krisi, proteinfabrikken er en av de tryggeste nettsidene innenfor dette emnet ;)

Skriv en ny kommentar

Linn Therese Dagsland

Ei smilende og positiv jente på 21 år. Skriver om hverdagen som nybakt mamma til lille Dennis som ble født den 19.mars 2017. Mye av bloggen handler om baby, trening og alt som hører med mammalivet. I tillegg til små ubetydlige ting, vanskelige hendelser fra fortiden som har medført at jeg i dag lever med sosial angst. Deler også gode matoppskrifter, antrekk, tips og kjærlighetslivet mitt med dere. Lurer du på noe mer er det bare til å ta en titt på "om meg" innlegget som du finner i menyen under headeren.

Alle henvendelser kan sendes til:
linn_therese_dagsland@hotmail.com

Bloggdesign

Søk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits