LinnThereseDagsland -

Gode styrkeøvelser for ryggen!

  • 04.12.2015 kl. 22:15

Å være sterk i ryggen er alfa omega når det kommer til om du vil leve et behagelig liv eller ikke. For visste dere at det er ekstremt mange nordmenn som den dag i dag sliter med ryggproblemer? Og at i over halvparten av tilfellene skylder dette enten feil løfteteknikk (i form av trening eller løfting av møbler, esker, ja til og med små barn) eller at man rett og slett ikke er sterk nok i ryggen til å kunne holde seg selv oppe. De vanligste tilfellene på sistnevnte gjelder mennesker som enten er overvektige, gravide eller har store pupper (tro det eller ei!). Som du da kanskje skjønner er det å trene ryggen ekstremt viktig - både fordi du lærer deg riktig løfteteknikk og fordi du blir sterkere slik at ryggen din klarer å holde deg oppe.

Derfor har jeg nå kommet til del to med mine favorittøvelser, og denne gangen skal jeg altså ta for meg gode øvelser som du virkelig vil kjenne i ryggen. Del en med mine favorittøvelser for å trene bein kan du lese ved å klikke her. Vil du ha en sterk rygg anbefaler jeg disse øvelsene på det sterkeste! 


 

Første øvelse er faktisk en som jeg har trent både da jeg drev med vektløfting og nå som jeg driver med fitness. En veldig god øvelse som kanskje de aller fleste kjenner igjen som strak mark rett og slett fordi den utføres som markløft - eneste forskjellen er at man skal ha nesten helt strake bein. Altså bare en liten svikt i knærne! Selv kaller jeg den for stiflegg forresten.

Man starter oppreist (slik som bildet over her), bøyer overkroppen sakte nedover mens man har en liten svikt i knærne. Armen skal bare henge, altså du skal ikke bruke armene i det hele tatt, utenom til å holde stangen såklart. Legg gjerne trykket bak på hælen for at tyngdepunktet skal bli riktig. Det er viktig å holde spenningen i mage og rygg under hele utførelsen, og at du har svai i ryggen. Når stangen toucher bakken starter du oppbevegelsen med det samme. Gjør akkurat det samme på vei opp (du trenger ikke ta det like sakte) og deretter ned igjen. Enkelt og greit! Her kjører jeg ti repitisjoner på maks vekt, mellom tre og fire sett.

- her er jeg nesten helt nede, og skal snart snu bevegelsen og reise meg opp igjen - 

 


 

Neste øvelse er kanskje kjent for mange av dere. I hvertfall hvis dere har trent en del på treningsstudio tidligere. Nedtrekk! Den går ut på at man skal sitte som jeg gjør på bildet under her, med skuldrene helt oppe (om dere skjønner den beskrivelsen?), trekk så skuldrene ned før du fortsette med å dra bøylen ned mot brystet. Hold albuene rett ned under hele utførelsen og len deg litt bakover når du drar bøylen helt ned til brystet. Gjør så motsatt på vei opp, men hold igjen på farten. Når armene er helt utstrekt avslutter du med å slippe skuldrene opp - slik som i utgangsposisjonen. Kjør ti repitisjoner her også, tre sett.

 


 

Den siste øvelsen for ryggen som jeg har lyst til å dele med dere er øvelsen på bildet under her. Nå husker jeg dessverre ikke helt hva den heter, men det er en form for roing i hvertfall. Den går ut på at man skal sitte med en liten knekk i knærne. Med overkroppen lent fremover mens man krummer ryggen. Rett så opp ryggen og sett deg opp - samtidig som du holder i håndtakene, og når du sitter rett opp og ned drar du håndtakene mot navlen din. Prøv å la albuene peke bakover, altså at du holder overarmene inntil kroppen, samtidig som du presser skuldrene bak og brystet opp. Hold et lite sekund før du slipper deg sakte helt tilbake igjen. Gjenta bevegelsen, ti repitisjoner og tre sett på maksvekt!

Nå håper jeg at dere skjønte forklaringene mine og at dere forsto øvelsene? Kanskje noen av dere har prøvd eller trener noen av disse øvelsene fast også?

10 Kommentarer

Søtmonsen :))

04.12.2015 kl. 22:35
Takk for gode tips :) Er slik at jeg må trene opp muskler i rygg og mage, siden jeg har ryggproblemer, så dette skal jeg ta med meg :)

lifewithayla

04.12.2015 kl. 22:45
Flinke deg:) de er utrolig gode de øvelsene:)

Arlene Fadnes

04.12.2015 kl. 23:17
Så masse nyttig informasjon, hviste ikkje at man kan få vond rygg av store pupper, hm. Hvor er treningstoppen fra? den var kjempe fin :)

Linn Therese Dagsland

04.12.2015 kl. 23:49
Arlene Fadnes: Nei, det er rart hvor mye som kan skade kroppen vår! :o Nå vet jeg ikke om du mener sportsbhen på øverste bilde eller treningsgenseren på de andre bildene - men begge to er i hvertfall fra H&M :-D

Leah Isabell V

05.12.2015 kl. 00:30
Blir skikkelig imponert!

Cathrine Flåtten

05.12.2015 kl. 06:59
Når du trener rygg med strakmark, er det viktig at du presser skulderbladene sammen samtidig som du presser hoftene frem. Litt vanskelig å se om du gjør det på bildene, men ut ifra forklaringen din så må du nevne det :) Det er en øvelse som trener hele kroppen, så den er utrolig god og bra !! Som du skriver på roingen så jeg, skal man og gjøre på strakmark.

BalansElin

05.12.2015 kl. 11:50
Flotte tips! Jeg bruker noen av de allerede, men synes den første du viser er så tung at jeg ikke klarer mye. Har slitt med ekstremt dårlig rygg i mange år (isjias, prolaps, kink, låsninger osv) og trenger å trene den opp.

Karoe

06.12.2015 kl. 17:29
Har både smal roing og strak mark (bakside lår og rompeogså) på programmet :) Hvem tar bilde av deg når du er på trening?

Linn Therese Dagsland

06.12.2015 kl. 17:51
Karoe: Som regel har det vært kjæresten, men dersom jeg trener alene rigger jeg til stativet og tar på selvutløser :-) Men det har riktignok hent at jeg har glemt stativet, og da mannet jeg meg opp til å spør en annen som trente samtidig som meg. Aner ikke hvem han var, men det gikk nå bra det også :'-D

Karoe

06.12.2015 kl. 17:54
Haha, hadde vært gøy å få tatt noen skikkelig treningsbilder.. men nå trener jeg på Fresh og der er det egentlig ikke lov til å ta bilder :o

Skriv en ny kommentar

Linn Therese Dagsland

Ei smilende og positiv jente på 21 år. Skriver om hverdagen som nybakt mamma til lille Dennis som ble født den 19.mars 2017. Mye av bloggen handler om baby, trening og alt som hører med mammalivet. I tillegg til små ubetydlige ting, vanskelige hendelser fra fortiden som har medført at jeg i dag lever med sosial angst. Deler også gode matoppskrifter, antrekk, tips og kjærlighetslivet mitt med dere. Lurer du på noe mer er det bare til å ta en titt på "om meg" innlegget som du finner i menyen under headeren.

Alle henvendelser kan sendes til:
linn_therese_dagsland@hotmail.com

Bloggdesign

Søk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits